سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کٌشتی

عاشقان کشتی در سراسر ایران لطفا دست دست نکنید عضو شوید
صفحه خانگی پارسی یار درباره

اجرا فن

    نظر

سرزیربقل

فن سر زیر بقل یکی از فنونی است که هم در کشتی آزاد و هم در فرنگی قابل اجرا است.با حریف حالت سرشاخ شده(پای راست جلو). با دست چپ زیر دست راست حریف می زنیم تا دست حریف به بالا رود.سپس پای راست را یک نیم قدم به جلو می گذاریم.سر را زیر دست راست حریف می بریم و پای چپ را به اندازه ای جلو می گذاریم که از پا های حریف جلو تر باشد سپس با یک نیم چرخش به پشت حریف می رویم.

 

طریقه ضربه زدن در کشتی

در قانون جدید در کشتی ضربه نباید به صورت بالا بردن دست و رها کرد ن بر سر حریف باشد پس برای ضربه زدن با دست به حریف می توان دست را بر شانه های حریف گذاشت و به از همان جا به سر حریف ضربه وارد کرد.هنگامی که ما ضربه ای به حریف می زنیم باید ببینیم که عکس العمل حریف در مقابل ضربه ما چیست مثلا پای گارد خود را عوض می کند یا یکی از دست هایش را به صورت ناخودآگاه به بالا می برد یا دست های خود را جمع می کند و .... ما باید تصمیم بگیریم که با عکسالعملی که حریف از خود نشان میدهد چه حرکتی را انجام دهیم زیرگیری کنیم سرزیر بقل اجرا کنیم فیتو اجرا کنیم و ... در نتیجه ضربات دست جایگاه خاصی در کشتی دارند و ما میتوانیم با آنها ضعف حریفمان را بدست بیاوریم.

مبحث بعدی آموز

ش سرزیر بقل

 

کار کردن بر روی دست ها

در ورزش کشتی کار کردن با دست ها و عبور از دستهای حریف و گذر از دست های حریف و رسیدن به امتیاز از اولین مواردی است که باید بر آن کار شود.تمرین های متفاوتی برای افزایش سرعت عمل دست ها و عبور از دست های حریف وجود دارد که در زیر به چند تایی از آنها اشاره می شود ولی در کل خود کشتی گیر باید همیشه هوشیار باشد و در موقعیتی مناسبی از دست های حریف گذر کند.

مچ گیری :در این تمرین هر از دو طرف در روبروی هم قرار می گیرند و حالت گارد می گیرند هر یک یکی از مچ های حریف خود را می گیرد به تریتیب با سوت مربی هر دو کشتی گیر در مدت 2 دقیقه سعی میکنند که مجهای خود را از دست حریف خود آزاد کرده و هر دو مچ حریف خود را بگیرد.

حالت گرفت یک دست دو دست: در این تمرین یکی از دو حریف تمرینی یک دست دو دست را می گیرد و حریف دیگر دست را زیر آرنج حریف خود قرار می دهد و سعی می کند که از دست حریف رها شود و یک دست دو دست حریف خود را بگیرد.

زیر گیری در کشتی

یکی از بهترین و شاید هم اصلی ترین راه برای کسب امتیاز در کشتی آزاد زیرگیری و خاک کردن حریف است برای زیرگرفتن از حریف ابتدا بر روی دست های حریف کار کرده تا حریف گارد خود را باز کند سپس در موقعیتی که ایجاد شد به صورت انفجاری پای راست چیزی در حدود 15 سانت به جلو گذاشته می شود .زانوی پای راست بر زمین خورده و در همان حین پای چپ را به جلو می کشیم.سپس دست ها یمان را به پای حریف گره می زنیم و در همان حین بلند می شویم.دست راست را رها کرده و پای چپ حریف را می گیریم و به جلو گام بر می داریم تا حریف بر زمین خورد

تمام این کارها باید در عرض کمتر از یک ثانیه انجام شود تا حریف متوجه چیزی نشود و نتواند در برابر حرکت ما عکس العملی انجام دهد.